عروس

۱۵مرداد


خیلی ها معتقدند گذشته ها هیچ وقت نمی گذرند؛ همیشه چیزی از گذشته در زندگی انسان باقی می ماند و امتداد پیدا میکند و اثرش را در بخش های مختلف حال و آینده ی زندگی فرد باقی می گذارد. حالا می خواهیم از این گذشته ای که همه ی ما در زندگی کم و بیش تجربه اش کرده ایم، دست بکشیم و در زندگی حال و آینده مان متمرکز شویم.

فراموش کردن گذشته یعنی قبول کنید که برای تغییر گذشته کاری از دستتان برنمی آید. درمواجهه با شکستتان شما هرچه از دستتان برمی آمده کرده‌اید. باید بدانید که تا جاییکه می‌توانسته‌اید خوب، مهربان و موثر بوده‌اید. اگر قرار بود به عقب برگردید مطمئناً نمی‌توانستید کاری بیش از آن انجام دهید.

فراموش کردن گذشته یعنی خود را برای اشتباهاتتان ببخشید. فکر کردن دوباره به آنچه که می‌توانستید یا باید انجام می‌دانید هیچ اثری ندارد. اگر با اشتباهاتتان درگیر هستید یا شکست خورده‌اید سعی کنید خودتان را ببخشید. فراموش کردن گذشته یعنی افکارتان را بشناسید. اگر می‌بینید که مدام درگیر گذشته هستید، با ملایمت افکارتان را به زمان حال برگردانید. سعی کنید این عادت را کنار بگذارید که مدام به اشتباهات گذشته‌تان فکر کنید. فراموش کردن گذشته یعنی به ذات زمان اعتماد کنید. زمان می‌گذرد و شما هم باید از گذشته بگذرید. زخم‌هایتان به مرور التیام می‌یابند و فقط جای آن بر جا می‌ماند.


1-تصمیم بگیر
برای رها کردن خاطرات گذشته، ابتدا لازم است تصمیم بگیری. تصمیم بگیر که آدم های گذشته را با تمام خاطرات خوب و بدشان به زباله دان تاریخ بیندازی.

2- اراده کن
اراده کن که روی تصمیمی که گرفته ای بایستی. اجازه نده افکار منفی دوباره گذشته را در قلب و روحت زنده کنند.

3- حرف بزن
یک بار برای همیشه تمام آن چیزهایی را که از گذشته باقی مانده اند، مرور کن، حرف بزن، وجودت را خالی کن و بعد برای همیشه پرونده اش را ببند.

4- مظلوم نمایی نکن
سعی نکن خودت را تبرئه کنی، به هر حال در ایجاد ارتباط های ناموفق، خودت هم سهم داشته ای، سعی کن اشتباهاتت را بپذیری و با آن ها کنار بیایی.

5- دیگران را متهم نکن
برخلاف چیزی که فکر می کنی، خیلی ها اهمیتی برای احساس تو قائل نیستند، برای جلب توجه دیگران، سعی نکن آدم های زندگی گذشته ات را بیش از چیزی که بودند، متهم جلوه دهی.

6- روی زندگی حال تمرکز کن
سعی کن نقاط قوت زندگی ات در زمان حال را پیدا کنی،  نقاط قوت ات را پررنگ کن، سعی کن از لحظه هایی که در حال سپری کردن شان هستی لذت ببری.

7- ببخش و فراموش کن
شاید این جمله ی معروف را شنیده باشی که «می بخشمت نه به خاطر اینکه تو لایق بخششی بلکه من لایق آرامش هستم». پس با تمام وجودت بهش عمل کن.

8- گذشته را با خودت حمل نکن
زندگی ات در حال جریانه. اگر تو بخوای با گذشته زندگی کنی و به خاطر جفایی که در حقت شده، مدام غصه بخوری در حالی که اون آدم ها دارن زندگی شون رو می کن، شبیه اینه که سم بخوری ولی انتظار داشته باشی دیگران بمیرن!

 

9- طرز تفکرت را تغییر بده
اگر تا کنون به این نکته فکر کرده ای که گذشته را می توان در زمان حال امتداد داد، حالا وقتش رسیده که به اشتباهات خودت اعتراف کنی و دست از تفکر غلط بکشی.

10- منفی بافی نکن
زندگی همیشه دو روی خوب و بد دارد. اینکه در گذشته خوش شانس نبودی، دلیل نمی شود در آینده هم همین روال ادامه یابد.

11- خاطراتت را یادداشت کن
تمام آن اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و حالا فکر کردن به آن ها عذابت می دهد را یادداشت کن، با تمام خشم و نفرتی که از اتفاق ها و آدم ها داری، بعد از اتمام کار حس بهتری خواهی داشت.

12- دوستانت را عوض کن
دوستان قدیمی و مخصوصا دوستانی را که رابطه ای در گذشته را مدام برات تداعی می کنند، کنار بگذار. مکان های جدید و دوستان جدیدی انتخاب کن. کسانی را ملاقات کن که قصه ات را ندانند و شروع کن به ساختن خاطره های جدید.

13- سعی نکن همه را راضی نگه داری
تلاش برای جلب رضایت همه ی آدم های زندگی، معمولا تلاشی محکوم به شکست است. چون هیچ وقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.


۹۷/۰۵/۱۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
عروس عروس

نظرات  (۱)

متاسفانه من هم یک سری خاطرات که مربوط به چند سال پیش هستن رو فراموش نمی کنم و هنوز که هنوزه آزارم می دن !
بابت ارائه راهکارها ممنون .. حتما می نویسم و ایشالا عملیش می کنم .
پاسخ:
چقدر خوب
خوشحالیم که راهکارمون برای شما کارگشا ست دوست عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی