عروس

۲۸مهر


ازدواج دانشجویی، آسیب ها و تنگناها

ازدواج سنگ بنای خانواده است. نحوه ی پایه گذاری و تدابیر و اندیشه هایی که در امر ازدواج صورت می پذیرد در رشد و تعالی یا انحطاط و انحراف جامعه تاثیر بسزایی دارد.
همان طور که در مقاله ی پیشین در مبحث "ازدواج دانشجویی از منظر روانشناسی و از منظر عالمان دینی" ذکر شد، ازدواج دانشجویی در کنار محاسن بی شمار ، معایبی هم دارد.
مشکلات زیادی ازدواج دانشجویی را تهدید می کند که فرد را مجبور می کند که به آینده ی ازدواج دانشجویی مبهم نگاه کند. در کنار ایده پردازی ها و خلق موقعیت های درست و عقلانی، در کنار مثبت اندیشی هایی که اغلب جوانان در شروع سال های جوانی دارند، باید اذعان کرد که تنگناهایی وجود دارد که در بسیاری از جهات ازدواج دانشجویی را تهدید می کنند.
تنگناها، مشکلاتی هستند که حل و فصل درست آن ها نیاز به تحمل و صبوری دارد. ازدواج دانشجویی ضمن همه ی تنگناهای احتمالی، بازدارنده ی آسیب های بزرگی نیز هست. در نگاه نخست درک این تنگناها می تواند برای بررسی و ارائه ی راهکار موثر باشد.


موانع و مشکلات ازدواج از منظر دانشجویان

بی شک هیچ نهاد یا ارگانی، منکر وجود مشکلات سر راه جوانان به ویژه قشر دانشجو نیست. واقعیت این است که در دنیای امروز بین بلوغ جنسی و اقتصادی فاصله افتاده است. این امر موجب ترس جوانان از ازدواج شده و آن را چون هیولایی در نظرشان مجسم نموده و باعث شده است که آنها از این امر خودداری کرده یا آن را به تاخیر بیندازند.
مهمترین عامل ناتوانی جوانان در مسائل اقتصادیِ ازدواج، عواملی نظیر شیربها، مهریه، جهیزیه، جشن و مراسم های پر هزینه، تامین مسکن، تامین امکانات و وسایل اولیه ی زندگی، تامین مخارج خانواده و ...... می باشد.

علاوه بر مشکلات اقتصادی برخی ازدواج را مانع رشد و ترقی و ادامه ی تحصیل قلمداد می کنند. در حالی که بررسی ها نشان میدهد، ازدواج نه تنها مانع ادامه ی تحصیل نیست؛ بلکه به عنوان یک سکوی پرش و پله ی ترقی نیز در این خصوص عمل می کند.

همچنین در تحقیقات انجام شده، عنوان شده است که دانشجویان مجرد، بیشتر از دانشجویان متاهل نگران مشکلات اقتصادی بعد از ازدواج هستند. پس اگر دانشجویان مجرد از نظر اقتصادی توسط نهادهای ذی صلاح حمایت شوند؛ می توان به افزایش آمار ازدواج های دانشجویی امیدوار بود.

*ازدواج عنوان گوناگونی دارد. ازدواج های موفق و ناموفق و میزان آزمون و خطایی که در هر یک از این نوع ازدواج ها می تواند رخ بنمایاند در ادامه ی بحث مورد سنجش قرار گرفته است.

ازدواج های صرفا هیجانی- عاطفی

همان طور که در بادی امر به نظر می رسد، این نوع ازدواج ها تحت تاثیر انگیزه های فیزیولوژیکی و شیفتگی افراطی رخ می دهد. ازدواج هایی اساطیری که باعث می شود فرد در حین ارتباط های تلفنی، اینترنتی به طرف مقابل دل ببند و در نتیجه از دیدن نقاط ضعف اش چشم پوشی کند. ندیدن یا توجیه کردن نقاط ضعف فرد مقابل، یکی از مشکلات این نوع ازدواج ها به شمار می رود.

ازدواج های صرفا عقلانی- منطقی

در چنین ازدواج هایی ما با یک معامله بیشتر رو به رو هستیم؛ تا یک پیوند عاطفی و روحی که بین دو انسان شکل می گیرد. مصالح فرد و خانواده و موقعیت اجتماعی، موقعیت مالی و ویژگی هایی از این دست بیشتر مد نظر طرفین قرر دارد.

ازدواج های اجباری و ناخواسته

ازدواج های سنتی و به اصرار خانواده ها یا بزرگتر های فامیل در این گروه جای میگیرند. نتیجه ی چنین پیوندهایی بی میلی شدید یکی یا هر دوی طرفین به برقراری رابطه است. چنین رابطه ای منجر به یاس و دل سردی خواهد شد.

ازدواج های عقلانی-عاطفی

ازدواج هایی که عاطفه و مهر و محبت دو طرفه در آن موج می زند و عقل و منطق فرد هم مهر تاییدی بر آن میزند، می تواند تضمین کننده ی یک شروع موفق و یک زندگی ایده آل باشد.

۹۷/۰۷/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
عروس عروس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی