عروس

۱۷مرداد


آینه یکی از عناصر مهم سنت های خاص ایرانیان است. آینه مظهر روشنایی و پاکی است. در تمامی سنت های ایرانی رد پایی از آینه به چشم می خورد. ایرانیان از دیرباز در سفره های عقد، در سفره های هفت سین و هنگام ورود به منزل تازه خریداری شده، از آینه استفاده می کنند. رسم آینه و شمعدان گذاشتن در سفره ی عقد هم یادگار آیین زردشت است. شمعدان که نمادی از آتش مقدس است؛ نگهبان روشنایی و حافظ عروس و داماد است که در دو سوی آینه قرار می گیرد.

 در سفره های عقد قدیم رسم بر این بود که داماد چهره ی نوعروس خود را نخستین بار در آینه ببیند و به این شکل روشنایی و نور در زندگی شان جریان پیدا کند. تصویر عروس در آینه زیباترین تصویری بود که در ذهن داماد نقش می بست و این به تداوم پیوند ازدواج کمک می کرد.

 خرید آینه و شمعدان

معمولا در خرید های عقد، آینه و شمعدان جایگاه ویژه ای دارند. به طوری که حتی در بعضی از شهرهای کشورمان، آینه و شمعدان دوبار خریداری می شود. یک بار آینه و شمعدان کوچکی که خانواده ی داماد در مراسم بله برون به خانه ی تازه عروس می برند و مصداق روشنایی و گشایش در آغاز زندگی است. یک بار هم که عروس و داماد خود به سلیقه ی خودشان آینه و شمعدان اصلی را خریداری می کنند.

 تنوع در آینه و شمعدان

در کنار تمام زرق و برق های بازار، تنوع کالا ها و اجناس، آینه و شمعدان نوعروس هم تنوع گسترده ای پیدا کرده است. متاسفانه خرید آینه و شمعدان هم گرفتار چشم و هم چشمی ها شده و بر اساس قیمت بالایش قضاوت می شود. در حالی که قرار بود روشنایی و نور را در زندگی تازه عروس جاری و ساری سازد.

آینه و شمعدان ها در چند گروه دسته بندی می شوند:

 آینه و شمعدان های طلا، کنسولی، نقره، کریستال، برنز، چوب، چینی


۹۷/۰۵/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
عروس عروس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی